Når du har en sulten sabeltiger i hælene, kan du pludselig løbe meget hurtigere, end du selv troede muligt. Det erfarede vores forfædre for adskillige tusinde år siden. Hvis de altså ikke blev ædt.
I 2020 var det ikke en sydamerikansk sabeltiger men en kinesisk virus, der fik os til at løbe hurtigere, end vi troede muligt. Meget hurtigere og tilmed ad helt nye stier.
Hvis vi et øjeblik ser bort fra de menneskelige og økonomiske tab, covid-19 har påført mennesker over hele verden, har pandemien påvirket journalistikken og den publicistiske del af Jysk Fynske Medier positivt. Fordi nuanceret, faktabaseret, aktuel journalistik, der forklarer sammenhænge, anviser løsninger og stiller kritiske spørgsmål er afgørende i en tid, hvor verden, som vi kender den, er i frit fald.
Her fire gode ting, corona lærte os:
Journalistik koster penge. Og når den udfylder et reelt behov, er læserne klar til at gribe efter betalingskortet.
Ser man isoleret på abonnementsforretningen, har den udviklet sig positivt i løbet af 2020. Pandemien har nemlig resulteret i en stigende efterspørgsel på troværdig og relevant journalistik, der er prioriteret og produceret med et skarpt øje for at dække læsernes behov.
Indsatsen kan aflæses i udviklingen i vores abonnementssalg. I de første måneder efter nedlukningen af Danmark steg salget med op mod 80 procent.
Det endda i en periode, hvor vi tydeliggjorde vores publicistiske rolle som et mediehus, der tager samfundsansvar i en krisetid ved at gøre alt indhold om corona frit tilgængeligt på alle nyhedssites. Rækkevidden nåede nye højder, og brugernes gennemsnitsalder dalede i de hektiske måneder fra marts frem til sommerferien.
Den stejle vækstkurve på nye abonnenter fladede ud hen over året, men ligger stadig på et højere niveau end året før, og vi får hele tiden flere abonnenter. I samspil med de øvrige indsatser, der er blevet iværksat, har dette bevirket, at vi kom ud af 2020 med flere abonnenter, end vi startede året med – for første gang i Jysk Fynske Mediers levetid.
Opbakning fra omgivelserne blev også synlig, da 36 borgmestre fra JFM-land ugen efter nedlukningen af Danmark gik ud med et fælles opråb som støtte til den frie, lokale presse: Køb en avis eller indryk en annonce.
Da den ukendte virus rullede ind over landet, trak den en bølge af ubesvarede spørgsmål i sit kølvand. Bølgen satte fart på brugen af vores nye værktøj til en systematisk brug af læsernes spørgsmål i den redaktionelle idéudvikling. Fredericia Dagblad blev frontløbere på formatet “Spørg om corona”. Fredericia Dagblad modtog 157 corona-relaterede spørgsmål og brugte henvendelserne som afsæt til journalistik, der viste en vej gennem junglen af udfordringer i en tid præget af usikkerhed og ubesvarede spørgsmål.
Involvering af læserne er nu en central del af de udviklingsmål, der skal bringe journalistikken endnu tættere på læserne og øge værdien af vores indhold. Fordi journalistikken bliver mere relevant, når læserne bydes indenfor i den redaktionelle proces.
Vi arbejder nu med brugerinvolvering på alle medier i Jysk Fynske Medier-familien.
Vores spørgerformular, som brugerne møder under artikler, ser sådan her ud:
Rollen som jagthund og vagthund er en anerkendt del af journalistikkens dna. 2020 har tydeliggjort behovet for medier, der også påtager sig rollen som redningshund. Da butikker, skoler, fabrikker og kontorer lukkede ned, og tilstanden af social og økonomisk iltsvind bredte sig, skruede vores mediehuse op for den aktivistiske indsats.
Eksempelvis med kampagner som Erhverv 112, hvor redaktionen sammen med salgsafdelingen etablerede et redaktionelt format, hvor små og store erhvervsdrivende fik gode råd og delte inspiration med ligesindede.
Og med serier, der mobiliserede det lokale samfund om at stå sammen og holde liv i den lokale butik og ferien inden for landets grænser.
Og med gode råd fra læserne til at byde coronakulleren trods.
Og med en insisterende ambition om at arrangere møder mellem mennesker på trods af forsamlingsforbud og afstandskrav. Corona tvang os til at udvikle digitale formater til læsermøder med blandt andet statsministeren i den varme stol og andre vigtige begivenheder som fejringen af det lokale handelsliv med kampagnen Byens Bedste.
Normalt mødes chefredaktørerne i Jysk Fynske Medier en gang om måneden for at koordinere fælles indsatser. Men da intet pludselig var normalt, og bølgen af nyheder om hamstring af toiletpapir og lukkede skoler skyllede ind over et Danmark i undtagelsestilstand, mødtes chefredaktørgruppen mindst en gang dagligt. Møderne blev afviklet digitalt og bidrog til at en koordineret dækning af alt fra lukningen af landets grænser til den samlede indsats for at understøtte det lokale handelsliv.
Det fysiske møde har klart sine fordele, når kreative ideer skal udvikles eller vanskelige sager løses. Men møderne bag skærmen er kommet for at blive. De kommer til at supplere de fysiske møder.
Også når vi kan mødes med hinanden og læserne uden risiko for at smitte hinanden.