I mange år havde trykte medier kun en ringe indsigt i, hvad læserne mente om indholdet. Tilbagemeldingerne til redaktionerne var få, lidt tilfældige og helt sikkert ikke repræsentative, og derfor blev indholdet primært formet af redaktørens mavefornemmelse, journalisternes interesser, og hvad der lige tilflød redaktionen af henvendelser.
Men som i mange andre brancher har digitaliseringen bragt redaktionerne meget tættere på kunderne. Fra Jysk Fynske Mediers mange nyhedsmedier får vi nu ganske præcise tilbagemeldinger på, hvad brugerne finder interessant, og hvad de ikke gider at læse. Det gør vi, fordi vi på vores digitale medier måler forbruget af vores indhold. Bliver artiklerne læst eller gør de ikke?
Jysk Fynske Medier har udviklet et scoresystem, så alle historier får et antal point efter, hvor godt de har klaret sig. Det handler ikke kun om, hvor mange der har klikket på en historie. Vi ser blandt andet også på, om de efterfølgende læser den til ende og har lyst til at læse mere derefter. Og så belønner vi historier, der har talt til vores faste publikum fremfor tilfældigt forbipasserende på nettet. Det hele handler om at hjælpe redaktionerne til at optimere indholdet, så det giver mest værdi for læserne.
I april 2021 lagde vi et ekstra niveau på analysearbejdet med Det Store Datadyk, hvor 19 redaktører og journalister brugte en uge på at grave sig ned i 11.000 artikler for at finde røde tråde mellem det indhold, der klarer sig godt. Det gav os blandt andet en dyb indsigt i, hvilke emner der er læsernes favoritter – og hvilke de i høj grad går udenom. Det har helt konkret ført til, at der er noget indhold, vi er holdt op med at lave, og noget indhold, vi nu laver på en anden måde.
Vi er optaget af at lave god journalistik, vigtige, spændende, engagerende historier, og vi er optaget af at lave journalistik på måder, som bliver læst og forbrugt. Vi laver eksempelvis mere indhold om, hvordan vores lokalsamfund og byer udvikler sig. Og vi laver mindre af noget andet, eksempelvis foromtaler af lokale begivenheder. Det har skuffet nogle i blandt andet foreningslivet, men ændringerne er faktisk sket, fordi vi har lyttet til brugerne og taget bestik af deres interesser.
I sommeren 2021 styrkede vi arbejdet med data yderligere ved at etablere et digitalt ”rejsehold”, der skal hjælpe alle titler i Jysk Fynske Medier med at dykke ned i data og lære af dem. Det skal sikre, at vi bliver ved med at udvikle journalistikken og forbedre vores produkter til glæde og gavn for læserne.
Vi gennemfører hvert år en række undersøgelser, hvor vi får feedback fra vores brugere og abonnenter.
Printabonnenter:
1.569 abonnenter på vores KOMPLET abonnement fortalte os i januar:
Vi arbejder med at blive bedre - både på områder, hvor vi får ris og ros.
KOMPLET-abonnenter får en printet avis leveret hver dag, har adgang til vores e-avis på nettet og i appen Nyhedskiosken og har adgang til alt indhold på vores nyhedssite.
Digital abonnenter:
923 abonnenter på vores DIGITAL abonnement fortalte os i marts:
DIGITAL-abonnenter har adgang til vores e-avis på nettet og i appen Nyhedskiosken, og de har adgang til alt indhold på vores nyhedssites.
PLUS-abonnenter:
399 PLUS-abonnenter fortalte os i januar: