Kommunalvalget 2021 blev den hidtil største test på den omfattende digitale forandring, som Jysk Fynske Mediers titler har gennemgået i de seneste år.
Foto: Michael Bager
Kommunalvalget 2021 blev den hidtil største test på den omfattende digitale forandring, som Jysk Fynske Mediers titler har gennemgået i de seneste år.
Demokrati og sammenhængskraft er helt centrale elementer for koncernens medier, og derfor valgte vi i perioden op til valget, at alle artikler om valget, kandidaterne, de vigtige lokale sager og diskussioner blev gjort tilgængelige for alle - altså for abonnenter, men også for dem, som ikke var det endnu. Fordi koncernens medier arbejder for et velfungerende, oplyst demokrati.
Op til valget blev der i koncern-regi gennemført en velbesøgt kommunalvalgskonference, hvor knap 100 medarbejdere og chefer fra hele landet medvirkede. Desuden blev der afviklet en række redaktørskoler, der gav chefredaktører, redaktionschefer og øvrige redaktionsledere værdifuld viden om og forslag til, hvordan man kunne sammensætte den bedste og mest succesfulde valgdækning.
Effekten af indsatsen var nærmest overvældende. På valgaftenen og dagene derefter oplevede vi en rekordtilstrømning af brugere, som ville opdatere sig på valgafgørelsen i deres lokalområde.
Vi havde en 939.000 brugere forbi vores site, mens de personlige stemmer blev talt op dagen efter valget. Det var over 30 procent flere end vi har oplevet tidligere.
Vi måler løbende på forbruget af historier på vores sites, og vi oplevede i dagene efter valget, at det var flere gange over det daglige gennemsnit og for hele måneden havde vi et forbrug 30 procent over en normal måned.
Et valg bringer mange nye brugere til vores nyhedssites, men vi ser heldigvis også, at vores loyale brugere kommer oftere og oftere. I valgmåneden var det således næsten 250.000, der besøgte os mindst tre gange om ugen.
I dagene efter valget solgte vi flere abonnementer end nogensinde tidligere. Brugerne så at sige kvitterede for den åbne valgdækning ved at tegne abonnement efter stemmeafgivningen.
Lidt tal på en hektisk valgmåned:
I alt producerede vi 3351 artikler om KV21. Der blev lavet 307 videoindslag om valget og valgets hovedpersoner og historier.
Jysk Fynske Medier indgik sammen en række andre mediehuse en samarbejdsaftale med TV2 om at deles om TV2-systemets kandidattest. Det samarbejdet gik godt og 138.177 tog KV21-kandidattesten på Jysk Fynske Mediers nyhedssites, mens 10.928 gjorde sig klar til Regionalvalget med en RV21-kandidattest.