JFM’s vigtigste regnskab: Det, der ikke kan måles i kroner og ører

Danmarks største lokale og regionale mediehus gør status over journalistikken i 2024.

Publiceret 10. april 2025

Foto: Michael Bager | Digitalt layout: Anders Hjelmer Paulsen

Alle virksomheder fremlægger en årsrapport og forholder sig til omsætning, årsresultat og andre målepunkter, som alle handler om penge. Det gør JFM også, men det er ikke det vigtigste for os. Det er derimod denne rapport, hvor vi lægger tal frem, som handler om journalistik, kontakter, troværdighed, rækkevidde, etik og redaktionel udvikling.

Den publicistiske årsrapport er den vigtigste for os, fordi den handler om, hvor JFM – Danmarks næststørste private medievirksomhed – eksisterer. Det gør vi for at støtte demokrati og sammenhængskraft i hele Danmark med rod i det lokale.

Det er derfor, vi går på arbejde og driver medier. For at sikre, at mennesker i Danmark er oplyste om, hvad der sker først og fremmest dér, hvor de bor, men også i resten af verden. For at sikre, at den information, de får, er troværdig og faktatjekket. Og for at hjælpe med at skabe en fælles identitet.

Det er vigtigere end nogensinde i en verden, hvor nu selv statsledere i lande, vi betragter som allierede, rokker ved retssamfundets institutioner, bevidst spreder misinformation og bekæmper frie medier. Mere end nogensinde er der brug for et sted at gå hen for at få information, man kan stole på – nemlig hos de traditionelle, publicistiske medier, som tager ansvar for indholdet.

Det er en stor opgave, og vi er ikke perfekte. Selv om det aldrig er ideelt at undersøge sig selv, forsøger vi her i rapporten at være kritiske over for vores egne præstationer, hvor vi har fejlet, men også at glæde os, når det er gået godt.

God læselyst.

Jesper Rosener,
Administrerende direktør
Peter Orry,
Ansvarshavende chefredaktør
Bjarne W. Munck,
Viceadm. direktør og COO
Gert Eg,
Bestyrelsesformand

Akkurat som i 2023 leverede JFM i 2024 det budgetterede resultat på fem millioner kroner – helt præcist 5,8 millioner kroner efter skat.

Hvis det kan lyde som et udramatisk år, hvor alt var ved det gamle, er det langt fra tilfældet. Resultatet blev skabt på en omsætning på 1,848 milliarder kroner, hvilket var 71 millioner kroner mindre end i 2023.

Det var først og fremmest annoncesalget, der ikke præsterede som budgetteret, mens der var plusser på salget af journalistisk indhold, på afkast af værdipapirer og reduktioner af omkostninger.

Fem millioner kroner i overskud på så stor en omsætning lyder måske ikke imponerende, men vi er faktisk tilfredse. Det er vi, fordi resultatet er skabt i et historisk svært år på grund af de svigtende annonceindtægter, som ramte hele branchen.

Samtidig har vi fundet kræfter til også at investere og skabe udvikling på de digitale markeder. Det gælder ikke mindst salget af vores plus-abonnementer, som giver adgang til alt indhold på vores nyhedssites. Her voksede vi for tredje år i træk med 40 procent, og det er en præstation, vi ikke har set, at andre har præsteret.

Nordlys over Vrads. Fotojournalist Morten Pape havde fundet sig en tilpas mørk plet syd for Silkeborg, og med kameraet på lang lukkertid fangede han det spektakulære fænomen.

Hele JFM i ét overblik

Se hvor mange brugere, vi er i kontakt med, hvordan læserne fordeler sig på vores dagblade, hvor mange der lytter til os på radio og mange andre spændende tal og fakta.

Læs her

Årets digitale højdepunkter

Se hvilke projekter, der i 2024 fik intern hæder for at være "månedens bedste" digitale journalistik i JFM.

Læs her

Pletskud fra året

Hver eneste dag tager JFM's fotografer og journalister i hundredvis af billeder som et element i den daglige journalistiske dækning.

Læs her

Journalistikkens dag: Stolthed, fællesskab og inspiration

For tredje år i træk samlede Journalistikkens Dag 280 redaktionelle medarbejdere fra hele JFM i Vingsted, hvor eksterne oplægsholdere og interne kolleger delte inspiration og erfaringer.

Læs her

Mere livesport: Håndbolden rykkede ind på JFM Play

2024 fik JFM eksklusive streamingrettigheder til 1. divisions håndbold, hvilket styrkede lokal sportsdækning og øgede digitale abonnementer. Kampene vises på JFM’s nyhedssider og JFM Play.

Læs her

AI: Flere af de rigtige historier, hurtigere og bedre

Journalisterne har fået en ny makker: AI. Den skriver udkast, spotter historier og frigør tid – så de gode historier kan fortælles endnu bedre.

Læs her

Bagsiden

Prototype directly in Webflow with the vast library of Legowerk's modular components

Vi er Danmarks næststørste privatejede mediekoncern. Vi lever af at formidle. Vi er sat i verden for at fastholde og udvikle de regionale og lokale mediers afgørende rolle for demokrati og sammenhængskraft i lokalområderne. Det er vores mission. Og det, der driver os hver eneste dag. Vi står bag 15 dagblade, 41 ugeaviser, Radio IIII, fire kommercielle radiostationer og en lang række nyhedssites og andre digitale brands. Vi har virksomheder, der skaber kommunikation mellem mennesker. Trykkerier, dealsites, et kommunikationsbureau og distributionsfirmaer, der leverer aviser, breve og pakker til alle adresser 365 dage om året. På alle platforme informerer og inspirerer vi hver eneste dag med vores historier fra der, hvor livet leves. Vi dækker hele Danmark. Vi er en levende organisation med 1400 engagerede medarbejdere med arbejdssteder fra Holstebro til Hovedstaden. Medarbejdere, der hver dag lægger al deres energi, viden og kunnen i at informere, inspirere, kommunikere og underholde.