JFM publicerer nu 30 procent flere historier

JFM’s nyhedssites har i løbet af 2024 øget antallet af publicerede historier med 30% i gennemsnit. Vi taler om, at vi har øget pulsen, så der nu på en gennemsnitsdag bliver publiceret over 300 historier.

Det er sket som følge af en dedikeret indsats, der blev sat i gang den 1. februar 2024. Vi har sat mål for, hvor meget indhold vi gerne vil udgive dagligt i et bestemt geografisk område, typisk en kommune.  

Puls-indsatsen skulle adressere flere ting:  

Nok indhold: Generelt så vi et behov for at øge antallet af publicerede historier for at hente flere læsere og abonnenter – dog i varierende grad fra titel til titel, fordi der var stor forskel på, hvor mange artikler vi publicerede pr. medarbejder fra titel til titel.  

Godt indhold: Puls uden effekt har ingen værdi. De ekstra historier, der skulle publiceres, var typisk kortere og hurtigere at lave end de mere dybdegående historier, men de skulle fortsat kunne tiltrække sig et vist publikum, for ellers var de ikke til glæde for hverken læser eller avis.  

Bedre mix: Forskellige mennesker interesserer sig for forskellige ting. Alt andet lige ville flere læsere kunne finde noget af interesse, hvis vi hen over ugen bredte os over lidt flere emner.  

Aktualitet: Endeligt skulle kravet om øget puls også gerne stimulere lysten til at rykke ud og dække det, der sker her og nu. Aktuelle hændelser inden for krimi, vejr og trafik genererer typisk høj interesse, og hvis vi er gode til det, er der chance for, at vi kan få opbygget en vane hos brugerne, så de kommer direkte til os, når der sker store ting lokalt.  

Hvordan er det så gået?

Et billede, der indeholder tekst, diagram, Kurve, linje/rækkeIndhold genereret af kunstig intelligens kan være forkert.

Vi har set en klar sammenhæng mellem et øget antal historier og et øget salg af digitale plus-abonnementer. En medvirkende årsag er også, at vi har øget låsningsgraden (den stiplede linje), der angiver hvor stor en andel af indholdet, der er låst for gratisterne.  

Det har så haft omvendt virkning på antallet af direkte brugere, der møder et stadigt mere låst site. Antallet af brugere, der kommer til os ad mere direkte veje end via Facebook eller søgeord på Google, er ret stabilt, og dermed har vi ikke opnået den stigning, vi håbede på.

Til gengæld kan vi se, at den øgede puls som ønsket har ført til mere bredde i de emner, vi skriver om. Der er altså ikke tale om, at vi bare skriver mere om det samme. Nedenstående grafik viser hvor meget mere vi skrev om forskelle emner på tværs af Helsingør Dagblad, Fyns Amts Avis og Århus Stiftstidende i september 2024 i forhold til 2023.

Et billede, der indeholder tekst, Font/skrifttype, linje/række, skærmbilledeIndhold genereret af kunstig intelligens kan være forkert.

Til sidst, men ikke mindst: Er der så læsere til det ekstra indhold, der typisk er produceret uden at putte helt så mange ressourcer i det?  

Svaret er ja. Helt generelt – og ikke overraskende – er det de mere tidskrævende og gennemarbejdede historier, der tiltrækker den største læserinteresse. Men interessen for de historier, der lynhurtigt bliver produceret på baggrund af f.eks. en pressemeddelelse eller opslag på sociale medier, klarer sig generelt ikke meget dårligere – og slet ikke, når det holdes op imod tidsforbrug.  

Vores konklusion er:

  • Uden det tidskrævende indhold vil vi mangle dybde i vores redaktionelle dækning.
  • Uden ”det hurtige indhold” vil vi mangle bredde i vores redaktionelle dækning.

Derfor fortsætter vi med små justeringer puls-indsatsen ind i 2025, så vi har nok af begge dele på hylderne.

Vi er Danmarks næststørste privatejede mediekoncern. Vi lever af at formidle. Vi er sat i verden for at fastholde og udvikle de regionale og lokale mediers afgørende rolle for demokrati og sammenhængskraft i lokalområderne. Det er vores mission. Og det, der driver os hver eneste dag. Vi står bag 15 dagblade, 41 ugeaviser, Radio IIII, fire kommercielle radiostationer og en lang række nyhedssites og andre digitale brands. Vi har virksomheder, der skaber kommunikation mellem mennesker. Trykkerier, dealsites, et kommunikationsbureau og distributionsfirmaer, der leverer aviser, breve og pakker til alle adresser 365 dage om året. På alle platforme informerer og inspirerer vi hver eneste dag med vores historier fra der, hvor livet leves. Vi dækker hele Danmark. Vi er en levende organisation med 1400 engagerede medarbejdere med arbejdssteder fra Holstebro til Hovedstaden. Medarbejdere, der hver dag lægger al deres energi, viden og kunnen i at informere, inspirere, kommunikere og underholde.