Lorem ipsum dolor

AI: Flere af de rigtige historier, hurtigere og bedre

Da Lars Christian Lilleholt meldte sig som Venstres borgmesterkandidat i Odense, skabte det øjeblikkeligt reaktioner i blå blok. Journalist Kurt Rasmus skulle hurtigt dække de konservatives reaktion. Han lavede interviewet på bånd, brugte AI til at skrive det ud og derefter til at generere et første udkast af artiklen. Efter en grundig gennemskrivning og tilretning havde han hurtigt en skarp og veldisponeret artikel klar. Hurtigt, præcist, relevant.

Eksemplet er ikke en enlig svale. Rundt om på redaktionerne ser vi, hvordan AI ikke bare gør journalistikken hurtigere – men bedre. Det er nødvendigt. For virkeligheden er, at vi bliver færre journalister. Hvis vi stadig vil leve op til vores rolle som samlingskraft i lokalsamfundene, må vi bruge vores ressourcer klogere. AI er ikke en erstatning, men et værktøj, der giver os mulighed for at fokusere på det, vi er bedst til: at finde de historier, der betyder noget for vores læsere.

AI er blevet en fast del af journalistikken

Det sidste år har vi set en afgørende udvikling i brugen af AI i JFM. Det er ikke længere et eksperiment eller noget, vi tester på sidelinjen. AI er en integreret del af vores redaktionelle systemer, og vi ser det i praksis hver dag:

  • AI hjælper journalisterne med at udskrive og strukturere interviews.
  • Vi har nu AI-funktionalitet direkte i Dr. Publish, så vi kan arbejde hurtigere og mere effektivt.
  • Journalister bruger AI til at skabe første udkast til artikler og få forslag til skarpere rubrikker.
  • AI opdager historier i store datamængder, som ellers ville være overset.

AI i Dr. Publish er et eksempel på, hvordan AI rykker ind i de redskaber, som journalisterne arbejder med til daglig. Vi tror på, at AI skal placeres der, hvor den gør mest nytte – i de arbejdsgange, hvor den kan frigøre tid og sikre kvalitet. Det betyder ikke, at AI overtager journalistikken, men at vi bruger den aktivt til at styrke den. I stedet for at bruge tiden på rutinepræget omskrivning kan vi fokusere på at finde de rigtige historier og give dem den kvalitet og dybde, læserne forventer.

Vi tager næste skridt – AI bliver personlig

AI er ikke længere bare et værktøj, vi eksperimenterer med – det er en integreret del af hverdagen på redaktionerne. Og vi stopper ikke her. I år tager vi næste skridt: Vi gør AI personlig.

Hver journalist får nu sin egen AI-assistent, skræddersyet til deres behov. Det betyder hurtigere research, skarpere artikler og endnu bedre journalistik. Det er ikke fremtiden – det er nu.

Vi er Danmarks næststørste privatejede mediekoncern. Vi lever af at formidle. Vi er sat i verden for at fastholde og udvikle de regionale og lokale mediers afgørende rolle for demokrati og sammenhængskraft i lokalområderne. Det er vores mission. Og det, der driver os hver eneste dag. Vi står bag 15 dagblade, 41 ugeaviser, Radio IIII, fire kommercielle radiostationer og en lang række nyhedssites og andre digitale brands. Vi har virksomheder, der skaber kommunikation mellem mennesker. Trykkerier, dealsites, et kommunikationsbureau og distributionsfirmaer, der leverer aviser, breve og pakker til alle adresser 365 dage om året. På alle platforme informerer og inspirerer vi hver eneste dag med vores historier fra der, hvor livet leves. Vi dækker hele Danmark. Vi er en levende organisation med 1400 engagerede medarbejdere med arbejdssteder fra Holstebro til Hovedstaden. Medarbejdere, der hver dag lægger al deres energi, viden og kunnen i at informere, inspirere, kommunikere og underholde.