Nye nichemedier

AI: Vi skal ikke skrive flere artikler – vi skal skrive bedre artikler

Mens andre snakker om kunstig intelligens har redaktionerne i JFM gennemført en stille revolution. Kurser, AI-skoler, spydspidsnetværk har gjort AI til en integreret del af journalisternes hverdag. Resultatet er ikke flere artikler. Men bedre kvalitet til læserne.

Af Peter Ammitzbøll, udviklingsredaktør

Når rubrikken driller for Louise, får hun lige ti gode forslag fra Chatgpt. Rasmus får 25 ideer til vinkler på opfølgninger til den artikel, læserne var vilde med i går. Jacob har behov for hjælp til facebook-tekster, og Karen har det bedst med lige at få en konstruktiv feedback fra Chatgpt, før artiklen bliver sendt videre til hendes redaktør.

Mens andre mediehuse taler om, hvordan AI vil forandre journalistikken har JFM gennemført en stille revolution, i den måde journalisterne arbejder på.

I dag bruger flertallet af journalisterne Chatgpt i deres arbejde. De bruger det, når de researcher på historierne, ideudvikler de gode vinkler, får feedback på artiklerne. Eller når læserne skal have informationerne hurtigt, ordene skal sættes sammen i en fart, og redaktøren stamper i gulvet.

AI giver værdi for læserne

Brugen af AI i JFM har fokus på, at vi skal blive bedre. Kvaliteten til læserne skal være højere. Det er aldrig et mål, at AI skal hjælpe os til at skrive flere artikler.

Vi tror nemlig ikke, at flere artikler vinder kampen om mediekunderne. Læserne behøver bare åbne deres telefon, så kan de få alle de gratis nyheder, de orker.

Læserne vælger JFM, når vi er relevante, troværdige og har en høj kvalitet i hver eneste artikel, de får serveret.

Ja, Chatgpt hjælper med de kedelige opgaver, så journalisterne kan arbejde lidt hurtigere og bruge mere tid på de opgaver, der giver værdi for læserne.  

Den er også god til at sikre kvaliteten i den enkelte artikel, når journalisten får en grundig feedback på grammatik, opbygning af artiklen og kildevalg.

Men vigtigst er, at den hjælper os med at være relevant for vores læsere.

I en travl hverdag er det være svært lige at stoppe op og tænke, hvilken historie er vigtigst for læserne lige nu? Eller hvilke vinkler på dagens historie giver mest værdi for læserne. Når historien udvikler sig, deadline nærmer sig, og redaktøren tripper.

Chatgpt er populært sagt ideudvikling på steroider. Og den hjælper lynhurtigt med at finde de bedste historier, de glemte kilder, og lige de vinkler, der giver mest værdi for læserne i dag.

Jourbuddy – personlig AI-assistent

I efteråret var alle journalister i JFM på kursus i, hvordan vi laver bedre og mere relevant journalistik for læserne med Chatgpt.

Før kurset havde vi en ide om, hvordan Chatgpt kunne levere værdi i den journalistiske proces. Da journalisterne fik værktøjet i hænderne, viste det sig hurtigt, at de fandt mange flere måder at bruge Chatgpt på, end vi først havde tænkt.

Hvordan lægger du en god publiceringsplan? Brug Chatgpt. Hvordan finder du de gode citater i et regneark med flere tusinde svar? Brug Chatgpt. Hvordan finder du telefonnummeret på kilden, du ikke kan Google frem? Brug Chatgpt.

De mange gode eksempler har vi bredt ud i JFM i løbet af foråret gennem vores spydspidsnetværk og AI-skole, hvor journalisterne deler deres erfaringer og får nye færdigheder.

I løbet af forsommeren følger vi op med et nyt kursus, der bygger oven på AI-færdighederne. Og sideløbende er vi ved at udvikle en personlig AI-assistent til journalisterne, Jourbuddy, der blandt andet får direkte adgang til JFMs arkiv.

Den vigtigste ting vi har lært ved at arbejde med AI og journalistik er, at vi aldrig bliver færdig. Udviklingen af kunstig intelligens går så hurtigt, at der ikke kommer en dag, hvor vi kan sætte to streger under resultatet.

Det er en proces. Og vi skal hele tiden gøre vores journalister dygtigere.

JFM's udviklingsteam rejste rundt og underviste i AI på mange af redaktionerne i hele Jylland, på Fyn og Sjælland.
Vi er Danmarks næststørste privatejede mediekoncern. Vi lever af at formidle. Vi er sat i verden for at fastholde og udvikle de regionale og lokale mediers afgørende rolle for demokrati og sammenhængskraft i lokalområderne. Det er vores mission. Og det, der driver os hver eneste dag. Vi står bag 15 dagblade, 43 ugeaviser, 4 kommercielle radiostationer, en landsdækkende tale-radio og en lang række nyhedssites og andre digitale brands. Vi har virksomheder, der skaber kommunikation mellem mennesker. Trykkerier og trykformidlere, dealsites, et kommunikationsbureau og distributionsfirmaer, der leverer aviser og pakker til alle adresser 365 dage om året. På alle platforme informerer og inspirerer vi hver eneste dag med vores historier fra der, hvor livet leves. Vi dækker hele Danmark. Vi er en levende organisation med 1500 engagerede medarbejdere med arbejdssteder fra Holstebro til Hovedstaden. Medarbejdere, der hver dag lægger al deres energi, viden og kunnen i at informere, inspirere, kommunikere og underholde.