Kampen om brugernes opmærksomhed har aldrig været mere intens, og det stiller ikke kun krav til, at vores journalistik er relevant, nyttig og væsentlig. Det stiller også krav, at brugerne hurtigt kan finde det indhold, der er relevant for dem. I modsætning til Facebook, Tik-Tok og Google forpligter JFM sig også til at sikre, at de mest væsentlige artikler bliver vist for alle på vores forsider.
Det er en svær og kompleks opgave, men vi er i det forgangne år kommet så langt, at vi vil være i stand til at vise algoritmeudvalgte anbefalinger af artikler til op mod 97% af de brugere på jv.dk, der bliver præsenteret for en artikel-teaser.
I skrivende stund gentrænes algoritmen for at forbedre effekten, så algoritmen i højere grad vil kunne udvælge personligt relevant lokalindhold fra Sønderborg til lokale borgere i Sønderborg, mens borgere i Billund i høj grad vil finde personligt relevant indhold fra deres lokalområde. Alt sammen uden at vi ændrer ved, at artikler i toppen af vores forsider er udvalgt af journalister.
Samtidig arbejder vi på at få flere brugere til at logge ind på vores nyhedssites, så vi får en mere direkte relation til dem uden om Facebook, Google og co. Det skal hjælpe os til at forstå vores kernebrugere bedre, så vi kan komme med bedre anbefalinger af indhold til dem og tilbyde dem relevante redaktionelle produkter.
Vi tester forskellige muligheder for at finde den rette balance mellem at skabe en tættere relation til vores brugere og undgå at skræmme brugerne væk med registreringsmure og krav om login.